Spam-filtrering

Vår epost-server, mail.smidsrod.no, benytter seg av et system som heter DSPAM for å filtrere uønsket epost.

Første gang du mottar en epost gjennom vår server vil du motta en melding på engelsk som bekrefter at systemet er aktivert. Du vil motta en ny melding første gang en epost blir blokkert av systemet. I tillegg vil du periodisk motta en epost dersom karantenen din er full.

Spam kontrollpanel

For å sette dine innstillinger og trene opp filteret, samt se statistikk logger du inn med din epost-adresse og passord vha. linken Spam kontrollpanel til høyre.

Sjekk karantenen regelmessig

Det er viktig at du regelmessig går inn og sjekker karantene-køen og historien for å trene opp filteret og for å sjekke at ingen legitime meldinger har blitt blokkert.

Spamrapporteringslinker i WebMail

Dersom du benytter WebMail kan du enkelt benytte linkene på toppen av siden når du leser en spesifikk epost for å klassifisere meldingen enten som spam eller som legitim. Klassifisering av en epost som legitim er vanligvis kun nødvendig hvis man feilaktig har klassifisert en melding som spam, eller hvis man ikke benytter karantene-funksjonen.

Feilklassifisering av epost

Dersom du mottar en en epost som skulle vært klassifisert som spam (og blitt blokkert) kan du videresende den til spam@mail.smidsrod.no for å trene opp filteret ditt automatisk. Vær oppmerksom på at du ikke kan videresende flere spam-meldinger i samme epost for klassifisering. Systemet registrer kun en spam-identifikator per melding.

Epost-adressen man benytter for å klassifisere en epost som legitim er notspam@mail.smidsrod.no. Dette er en funksjon man sjelden trenger. Denne epost-adressen kan ikke misbrukes av roboter, da meldingen inneholde signaturen fra DSPAM. Uten en signatur skjer ingenting.

Google